ستاره سرخ

ستاره سرخ

رهسپار با ولایت تا شهادت

مصطفی
مصطفی

فقط حیدر(ع) امیرالمومنین است

موضوعات

عکس

عکس مذهبی

عکس ورزشی

عکس عاشقانه

فیلم

دانلود


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ستاره سرخ و آدرس stareiran.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوند ها

خبرتحلیلی313

کیت اگزوز

زنون قوی

چراغ لیزری دوچرخه

مطالب اخير

شهید جهاد مغنیه

شهید مدافع حرم محسن حججی

خبر تحلیلی313

تحویل سال نو ... خانواده های شهدا در کنار مزار شهدا

تحویل سال نو در شلمچه

بارش برف در دومین روز سال 1393 در حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع)

نگاه به نا محرم

love..............

شارژ رایگان همراه اول در ایام نوروز

افسران جنگ نرم

پست ترین انسان

حجاب و خوبی

عکس آقا

چفیه و چادر

امام رئوف

سینما و انقلاب

پسر حزب الهی

رسوایی

زنان مومن

نازنین

و الله مخرج ما کنتم تکتمون

رابطه سلفی ها و اسرائیل

ابو تراب

مجید و بی بی

لطیفه تلخ

شهید دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها

70 میلیون

دعا برای عاقبت به خیری

نوبت به نوبت

جمعه دگر......

نويسندگان

مصطفی

پیوند های روزانه

پایگاه خبر تحلیلی 313

کیت اگزوز ریموت دار برقی

ارسال هوایی بار از چین

خرید از علی اکسپرس

الوقلیون

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com

امكانات جانبي

RSS 2.0


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 45
بازدید ماه : 262
بازدید کل : 10483
تعداد مطالب : 554
تعداد نظرات : 39
تعداد آنلاین : 1






در اين وبلاگ
در كل اينترنت
چاپ این صفحه

سخنان مهم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 
مصاحبه مهم سردار جعفری در سالروز تأسیس سپاه
 

دوم اردیبهشت سال 1358 بود كه حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس سپاه پاسداران را اعلام كرد.

به گزارش «تابناک»، این نهاد مقدس كه توسط جمعی از جوانان مومن و متعهد انقلابی در جهت پاسداری از انقلاب تشكیل شد، بعدها طبق اصل 150 قانون اساسی موظف گردید تا حافظ انقلاب و دستاوردهای آن باشد.

به مناسبت سالروز تصویب اساسنامه سپاه پاسدارن توسط شورای انقلاب، خبرگزاری فارس گفتگویی با سردار سرلشكر محمدعلی جعفری فرمانده كل سپاه، انجام داده که در آن علاوه بر مرور اجمالی كارنامه این نهاد مقدس و انقلابی به برخی موارد روز و مهم كشور و منطقه نیز پرداخته شده است.


http://www.gerdab.ir/files/fa/news/1389/4/24/4289_311.jpg
 



موضوعات مختلفی مانند نقش سپاه در برخورد با توطئه‌های مختلف علیه نظام از جمله فتنه 88، ورود به عرصه مقابله با تهدیدات سایبری، تغییر و تحول در نظام ساختاری و ترفیع درجه در سپاه، توان موشكی و اشراف اطلاعاتی سپاه در مقابله با دشمنان فرامنطقه‌ای، فعالیت سپاه در عرصه اقتصادی و سازندگی و نیز تحلیل خیزش‌های اخیر منطقه از جمله مواردی بود كه سردار جعفری به آنها پاسخ داده است.

اهم نکات طرح شده در این گفتگو به شرح زیر است:

* سپاه برای حفاظت از انقلاب هیچ قید و محدودیتی ندارد

سردار جعفری با اشاره به وظیفه سپاه پاسداران بنا بر اصل 150 قانون اساسی گفت: آنچه در قانون به عنوان وظیفه و رسالت سپاه آمده را می‌توان جامع، كلی و در واقع همه جانبه قملداد كرد.

وی با بیان اینكه همواره برداشت‌های متفاوتی از انقلاب اسلامی می‌شود، افزود: وقتی در قانون اساسی عنوان شده كه سپاه باید از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن حفاظت كند، اینجاست كه طیف ماموریت‌های سپاه گسترده شده و در این مسیر هیچ قید و محدودیتی برای ایفای نقش یا رسالت سپاه نمی‌توان قائل شد.

فرمانده كل سپاه با بیان اینكه امروز اسلام ناب محمدی(ص) در انقلاب اسلامی خلاصه شده است، ادامه داد: وقتی قرار است ما از این گوهر ارزشمند و گرانبها نگهبانی كنیم و مراقب و حافظ دستاوردهای آن باشیم، اینجاست كه هیچ‌گونه قید و محدودیتی برای این حفاظت قائل نمی‌شویم هرچند این كار ظرافت و حساسیت خاص خود را دارد.

جعفری با اشاره به جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب درباره سپاه تصریح كرد: حضرت آقا فرمودند درست است كه ماهیت سازمانی سپاه یك ماهیت نظامی است، اما سپاه صرفاً نظامی نیست بلكه یك سازمان امنیتی، فرهنگی، عقیدتی، سیاسی و نظامی است یعنی همه جنبه‌های كاركردی از سازمان‌ سپاه مورد انتظار است تا بتواند آن نقش خود را كه حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است در همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ‌امنیتی و اطلاعاتی ایفا كند.

وی با بیان اینكه امروز دشمن تهدیدات خود را علیه انقلاب به یك عرصه خاص محدود نكرده، افزود: استكبار جهانی شبانه‌روز تلاش می‌كند تا با تهدیدات مختلف به انقلاب ضربه بزند و اینجاست كه سپاه به صورت همه جانبه باید آمادگی داشته باشد تا در هر مقطع با هر نوع تهدید مقابله كند.

جعفری ادامه داد: این نگاه ما به مأموریت‌ و رسالت سپاه است و انتظار مقام معظم رهبری هم از سپاه همین است نه اینكه صرفاً به ایفای نقش‌های سخت یا فقط در عرصه‌های نظامی و امنیتی بپردازد.

* هجمه دشمن علیه ولایت فقیه و سپاه به خاطر اثرگذاری آنها در جامعه است

عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه، شاخصه برجسته و نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی را "انقلاب اسلامی " دانست و اظهار داشت: تفاوت اصلی این نظام با دیگر نظام‌های حكومتی دنیا كه حتی اسم خود را اسلامی گذاشتند این است كه جمهوری اسلامی ایران خود را ظرف انقلاب اسلامی می‌داند و از این‌رو انقلاب اسلامی و استمرار حركت انقلاب و محقق ساختن اهداف آن برای نظام جمهوری اسلامی یك اصل محسوب می‌شود.

* نظام جمهوری اسلامی بدون انقلاب اسلامی معنا ندارد

وی خاطر نشان كرد: از این منظر اصولا نظام جمهوری اسلامی بدون انقلاب اسلامی و استمرار آن معنا ندارد و این نكته بارز و برجسته نظام ما در مقایسه با سایر نظام‌ها است.

فرمانده كل سپاه نقش اصلی رهبری و ولایت فقیه در نظام جمهوری اسلامی را مراقبت از جنبه‌های الهی، اسلامی و دینی جامعه عنوان كرد و گفت: هرچند رشد در زمینه‌های مادی و رفاهی و نیز توجه به نیازهای مردم هم نكاتی است كه باید مد نظر قرار بگیرد، اما مفهوم انقلاب اسلامی، در حقیقت هدایت جامعه و تلاش برای استقرار دین و دستورات الهی در كشور است.

جعفری در عین حال افزود: از آنجا كه این یك كار بسیار سخت و زمان‌بری است و در طول زمان، به تدریج محقق می‌شود، باید استمرار انقلاب اسلامی وجود داشته باشد تا ما بتوانیم آرام آرام به سمت استقرار یك جامعه دینی و پیاده‌سازی دستورات الهی در جامعه خود و سپس اثرگذاری در جامعه جهانی اسلامی حركت كنیم.

وی درخصوص هجمه‌های سنگین علیه دو محور ولایت فقیه و سپاه از طرف دشمن، تصریح كرد: علت اینكه دشمن نوك تیز پیكان حملات خود را به سمت ولایت و سپاه نشانه گرفته، نقش موثر این دو در حفاظت از انقلاب اسلامی و محقق شدن اهداف آن است و هرچه این نقش موثرتر باشد، هجمه و حملات دشمن نیز سنگین‌تر خواهد بود.

فرمانده كل سپاه گفت: البته در این میان فرقی ندارد كه اگر مردم هم به دلیل داشتن ایمان و بصیرت و دینداری از رهبری حمایت كنند، دشمن ایمان و باورشان را مورد هجمه قرار می‌دهد تا بتواند در راه تحقق اهداف اصیل انقلاب اسلامی ایجاد خلل و مانع كند تا این مسیر به انحراف كشیده شود.

* بیشترین نگرانی امام(ره) از دشمنان داخلی نظام بود

جعفری خاطرنشان كرد: مخالفت با انقلاب اسلامی و اهداف آن تنها مربوط به دشمن خارجی نیست بلكه ما در حوزه داخلی نیز این دشمنان را داریم و اگر به وصیتنامه حضرت امام(ره) برگردیم می‌بینیم كه‌ دغدغه و نگرانی اصلی حضرت امام(ره) از دشمنان خارجی مثل آمریكا و اسرائیل نیست بلكه همه نگرانی‌شان از دشمنان داخلی و از مخالفان انقلاب اسلامی در داخل بود.

وی فتنه 88 را بروز همین دشمنی‌های مخالفان داخلی انقلاب اسلامی و راه امام(ره) دانست و افزود: این در حالی است شعار این افراد همان شعار انقلاب بود و خودشان را به امام(ره) و راه امام(ره) می‌چسباندند.

* مخالفت اصلی جریان فتنه در سال 88 با موضوع ولایت فقیه بود

فرمانده كل سپاه تصریح كرد: همه تلاش امام(ره) این بود كه ولایت فقیه را در رأس نظام اسلامی قرار دهد، اما خیلی واضح و روشن است كه مخالفت اصلی فتنه 88 با همین موضوع ولایت فقیه بود و این را بخوبی در بی‌توجهی آنها به تصمیمات رهبری كه باید فصل‌الخطاب باشد، می‌شد دید.

جعفری با بیان اینكه فتنه 88 پایان خوبی داشت، گفت: مردم در طول این 8 ماه مقابله و مبارزه، قدر ولایت فقیه را به خوبی شناختند و این را در 9 دی و 22 بهمن 88 ابراز كردند و از اینجا می‌توان گفت كه هم عقبه‌های فتنه 88 و هم مخالفت‌های آنها با مسیر انقلاب اسلامی به مردم خودمان و نیز مسلمانان دیگر كشورها كه علاقمند به سرنوشت جمهوری اسلامی بودند به خوبی شناسانده شد.

وی در خصوص پیش‌بینی وقوع این فتنه نیز اظهار داشت: این حوادث به صورت كلی قابل پیش‌بینی بود و این شتاب اخیری كه انقلاب اسلامی در طول این 5 سال اخیر در همه ابعاد گرفته بود و نیز روند جدید یا اصلاح مسیر انقلاب نسبت به انحرافات قبلی كه وجود داشت و در كنار آن، توقع‌ها یا مخالفت‌هایی كه در دوره‌های قبلی بود، طبیعی بود كه این‌ها در یك نقطه به مخالفت‌هایی می‌رسند و این دو جریان در یك جایی با هم برخورد خواهند كرد كه فتنه 88 حاصل این برخورد بود.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این روند و شتابی كه انقلاب اسلامی از سال 82 و 83 به بعد گرفت و پس از آنكه دوره اصولگرایی با حمایت‌ها و مطالبات رهبری روی صحنه آمد و كار را شروع كرد، طبیعی بود كه این فتنه بوجود بیاید ولی به این صورت و این شكلی كه اتفاق افتاد و با این شدت، كسی پیش‌بینی نمی‌كرد.

* سخنان بنده در سال گذشته تنها گوشه‌ای از سوابق و عملكرد سران فتنه بود

جعفری با اشاره به سخنان خود در سال گذشته در مجمع پیشكسوتان جهاد و شهادت درباره پشت پرده اقدامات سران فتنه كه بازتاب‌های فراوانی در سطح افكار عمومی داشت، تاكید كرد: آن‌چه كه ما در آن جلسه گفتیم تنها گوشه‌ای از اطلاعاتی بود كه در رابطه با سران فتنه یا حامیان فتنه 88 وجود داشت.

وی با بیان اینكه در این باره اطلاعات مهم دیگری نیز وجود داشت، تصریح كرد: هدف ما روشن شدن مردم و محاكمه سران فتنه در افكار عمومی بود چراكه آنها تمام تلاش خود را برای تاثیر بر نظر و عقاید مردم گذاشته بودند و برخورد سخت قضایی با آنها برای طرفدارانشان كه آنها را قبول داشتند، روشنگر نبود و نتیجه عكس می‌داد.

* ناگفته‌های زیادی از پشت پرده اقدامات سران فتنه وجود دارد

فرمانده كل سپاه با بیان اینكه البته این اطلاعات از طرق دیگر نیز به مردم منتقل شده اما هنوز بخش‌هایی از آن گفته نشده است، افزود: خاصیت و مدل جنگ نرم همین است و الا اگر برخورد سخت قضایی شود، دیگر جنگ نرم نخواهد بود.

جعفری افرود: شاید در ابتدا بخشی از مردم كه چارچوب‌های نظام را قبول دارند اما مخالف سیاست‌ها و بعضی روش‌ها هستند، از آنها حمایت كردند كه البته این‌ها هم 10 تا 15درصد بیشتر نبودند، اما پس از اتفاقات سال 89 همین بخش نیز حمایت خود را قطع كردند و این در واقع نتیجه همان مقابله خوب و مناسب با پدیده تهدید نرم بود.

وی ادامه داد: در شهری مانند تهران با میلیونها نفر جمعیت، وجود 2 یا 3 هزار نفر افرادی كه اساساً ضدیت ریشه‌ای و مبنایی با انقلاب دارند یا منافق و كمونیست هستند یا باقی مانده‌های آنها هستند یا سلطنت‌طلب‌اند و یا بهائی، چندان عجیب نیست.

عضو شورای عالی امنیت ملی تصریح كرد: به صحنه آوردن این افراد در كنار عده‌ای اراذل و اوباش چندان سخت نیست اما مسئله مهم، عدم همراهی مردم با آنهاست.

* آزمون عملی و موفق سپاه‌های استانی در فتنه 88

وی در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع تغییر و تحول ساختاری در سپاه و ایجاد سپاه‌های استانی اشاره كرد و گفت: در حقیقت هدف اصلی این كار اتصال بسیج به بدنه سپاه و استفاده از این ظرفیت عظیم بود.

فرمانده كل سپاه ادامه داد: پیش از این در سطح استان دو ساختار نیروی مقاومت و لشكرها و تیپ‌های نیروی زمینی وجود داشت ولی با این ادغام، شاهد تمركز در مدیریت و فرماندهی از یك طرف و هم افزایی و هماهنگی بسیج در كمك به یگان‌های نیروی زمینی از طرف دیگر بودیم.

جعفری این تحول را در رسیدن به انعطاف سازمانی در جهت انجام ماموریت‌ها بسیار موثر دانست و افزود: در فتنه 88 هرچند هنوز به دلیل شروع تازه این كار در آمادگی كامل نبودیم، ولی این ماموریت با موفقیت انجام شد و می‌توان گفت سپاه‌های استانی در میدان عملی آزموده شدند.

* سپاه به شدت درگیر مقابله با تهدیدات سایبری است

فرمانده كل سپاه همچنین به موضوع ورود به فضای سایبری و اینترنتی اشاره كرد و افزود: فضای اینترنت یك امكانی است كه فناوری و علم امروز را در اختیار بشر قرار داده و می‌توان استفاده‌های خیلی مفیدی از آن كرد اما از اول هم معلوم بود كه دشمن به دنبال سوء‌استفاده در جهت ایجاد عملیات روانی و اطلاع رسانی غلط از این ظرفیت است و در این مسیر دست به اقداماتی هم زده بودند.

وی افزود: بنابراین ما برای دفاع از انقلاب در عرصه جنگ سایبری، نیازمند ایجاد سازوكار و فراهم كردن بسترهای لازم بودیم.

فرمانده كل سپاه با بیان اینكه این امر در كشورهای دیگر نیز سابقه داشته و البته بهره‌برداری‌ از آن هم مختلف است، خاطر نشان كرد: دشمن در فضای سایبری از طریق ابزار نرم به دنبال ضربه زدن به زیرساخت‌ها و زیرسیستم‌های یك كشور است تا آن جامعه را فلج كند و واضح بود كه دشمن در این زمینه سرمایه‌‌گذاری زیادی كرده بنا بر این ما هم باید خود را آماده مقابله با این تهاجم می‌كردیم.

وی افزود: این توانمندی در كشور و در نیروهای انقلابی وجود داشت و سپاه تنها می‌بایست بستر را برای بهره‌برداری این نیروها فراهم می‌كرد تا بتوانند از این امكان برای مقابله با اقدامات ضدفرهنگی دشمن در جبهه جنگ نرم فرهنگی استفاده كنند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینكه سپاه فقط بسترهای لازم را در این خصوص فراهم كرد، گفت: افسران این صحنه دانشجویان و نیروهای انقلابی بودند كه می‌توانستند كار كنند و سپاه تنها یك نوع سازماندهی و ایجاد بستر و سازمان برای استفاده بهتر از این ظرفیت را فراهم كرد كه البته مؤثر بود.

* اینترنت ابزار اصلی سازمان‌دهی اغتشاشات خیابانی در فتنه 88 بود

جعفری با بیان اینكه فضای اینترنت ابزار اصلی سازماندهی، اطلاع‌رسانی و ‌هدایت استكبار برای اقدامات كف خیابانی در فتنه 88 بود، گفت: این آمادگی‌ كه سپاه در خود ایجاد كرد، زمینه‌ساز شناسایی و مقابله با این شبكه‌ها شد و توانست اینها را تا حد زیادی كنترل كند.

وی با بیان اینكه امروز هم سپاه در این فضا، سخت درگیر اقدامات اطلاعاتی و شناسایی است، گفت: هرچند ضربه‌های زیادی به شبكه‌های اصلی دشمن وارد شده اما باز در حال بازسازی و ارتباط گیری هستند كه البته تحت شناسایی و اشراف ما قرار دارند. البته جریانات دیگری نیز وجود دارند كه در آینده و در زمان مناسب خود بیاد با آنها برخورد شود.

* اقدامات و توانمندی‌های دشمن فرامنطقه‌ای تحت اشراف كامل اطلاعاتی ماست

فرمانده كل سپاه در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس كه به بررسی وضعیت و توان سپاه رزمی پرداخته شد، با اشاره به توانمندی‌های مهم در خصوص اشراف اطلاعاتی نسبت به دشمنان فرامنطقه‌ای گفت: شاید در ابتدای ورود این دشمنان به منطقه ما از لحاظ اطلاعاتی كمبودهایی داشتیم، اما امروز و با گذشت نزدیك به 8 سال از این حضور، اهداف، توانمندی‌ها، روش‌ها و تاكتیك‌های دشمن در رصد كامل ما قرار دارد.

جعفری ادامه داد: در این مدت علاوه بر اینكه ما از لحاظ توانمندی‌های فناوری و تكنولوژی در خصوص جمع‌آوری اطلاعات ارتقا زیادی داشتیم، شیوه‌ها و روش‌های دشمن نیز امروز كاملا آشكار شده و به اصطلاح لو رفته و برای ما كاملا مشخص است كه آنها چه كارهایی را می‌خواهند انجام دهند.

* همكاری اطلاعاتی مرزنشینان با سپاه برای شناسایی اهداف دشمن

وی همچنین گفت: نكته مهم دیگری كه در این رابطه وجود دارد، این است كه بسیاری از مردم مناطق مرزی كه دشمن به انحاء مختلف از آنها سوءاستفاده می‌كرد، امروز به باطل بودن و غیر قابل اعتماد بودن دشمن پی برده و فهمیده‌اند كه نمی‌توانند بر آنها تكیه كنند و امروز همین افراد اطلاعات خوبی را به دستگا‌ه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌رساندند.

فرمانده كل سپاه افزود: مجموعه این عوامل باعث شده كه امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشراف اطلاعاتی خیلی خوب نسبت به دشمن و اهداف آن در منطقه داشته باشد.

* زمان تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران گذشته است

جعفری در خصوص توان موشكی سپاه به عنوان یكی از مولفه‌های قدرت در منطقه نیز خاطر نشان كرد: در مورد توانمندی‌های موشكی یا حتی پدافند هوایی و دریایی كه موضوعات مهمی محسوب می‌شوند، باید گفت وقتی یك مجموعه با تهدیدات جدی روبرو می‌شود، سرعت بیشتری به ایجاد آمادگی‌ها و توسعه توانمندی‌های خود خواهد داد.

وی افزود: در همین راستا با توجه به اینكه در 8، 7 سال اخیر، تهدید به ما نزدیك شده بود، ما سرعت و شتاب خوبی در افزایش توان‌ و آمادگی‌ در ابعاد مختلف داشتیم كه با همان انگیزه دفع خطر و مقابله و افزایش آمادگی‌ها صورت گرفت.

فرمانده كل سپاه با بیان اینكه این چند سال مدت زمان زیادی بود كه ما در چنین حالتی قرار داشتیم، گفت: الان در پایان 8 سال به نقطه‌ای رسیده‌ایم كه خیلی‌ از مردم و حتی دشمنان ما فهمیده‌اند كه دیگر تهدید نظامی علیه ایران اثرگذار نخواهد بود.

جعفری با اشاره به سخنان مقامات رژیم صهیونیستی كه گفته‌اند "دیگر زمان تهدید نظامی علیه ایران گذشته است " تصریح كرد: دلیل این بازدارندگی همان رشد و سرعت در افزایش توانمندی‌ها از جمله توانمندی‌های موشكی است.

* اسراییل و تمامی پایگاه‌های امریكا در منطقه تحت برد موشكی ماست

وی درخصوص برد موشك‌های سپاه پاسداران برای مقابله با دشمن فرامنطقه‌ای تاكید كرد: هرچند ما توان افزایش برد موشك‌های خود را داریم اما نیازی به این موضوع احساس نمی‌كنیم چراكه امروز دشمن فرامنطقه‌ای ما یعنی رژیم اشغالگر قدس در برد موشكی ما قرار دارد و نیروهای عمده آمریكایی هم اگر قرار باشد از تهدیدات اسراییل حمایت كنند، از آنها به ما نزدیك تر هستند و آنها نیز در برد كامل آتش ما قرار دارند.

* تاكتیك جنگ نامتقارن سپاه در زیر دریاها

جعفری درباره ورود نیروی دریایی سپاه به عرصه زیرسطحی‌ها نیز تصریح كرد: محیط زیر سطح دریا فضای خوبی است كه نیروهای ما هم از آن استفاده می‌كنند اما این استفاده به شكل نامتقارن و كوچك است و این طور نیست كه ما به دنبال ساخت زیردریایی‌های بزرگ و حجیمی باشیم كه اینها آسیب‌پذیر هستند.

وی ادامه داد: از آنجا كه نگاه سپاه در بحث افزایش توانمندی‌ها و مقابله با دشمن در زمینه جنگ نامتقارن تعریف شده است، بنابر این ما باید در ساخت تجهیزات و حتی تعریف تاكتیك‌ها نیز از همین روش‌های نامتقارن استفاده كنیم.

فرمانده كل سپاه افزود: این تجهیزات جدید با سرعت بالا و حجم كوچك‌تر در زیر دریا عملكردی مشابه قایق‌های كوچك و تندرو بر روی سطح دارند كه دشمن از آن وحشت دارد.

جعفری با بیان اینكه این موضوع به عنوان یك استراتژی عملیاتی برای ما درحال پیگیری و انجام است، خاطرنشان كرد: در گذشته شاید این علم و فناوری در اختیار ما نبود اما امروز كه به این توان دست پیدا كردیم و باید به دنبال تولید انبوه و مجهز شدن به این سامانه‌ها در كنار دیگر تجهیزات باشیم.

* دشمنان فرامنطقه‌ای در خلیج‌فارس به شدت آسیب‌پذیر هستند

وی با اشاره به وظیفه سپاه در حفاظت از منطقه خلیج فارس گفت: امروز نه تنها توانایی كامل برای حفاظت از خلیج فارس و تنگه هرمز را داریم، بلكه با توجه به اینكه دفاع و مقابله با تهدیدات دشمن در دوردست بر عهده سپاه نیز گذاشته شده، در حال افزایش و سرمایه‌گذاری بر روی این توانمندی‌ها هستیم تا بتوانیم همانطوری كه دشمن می‌تواند در نقاط دورتر و خارج از خلیج‌فارس بایستد و با هواپیما و موشك‌های دور بردش به ما حمله كند، ما نیز بتوانیم خود را به دشمن رسانده و به او ضربه بزنیم.

فرمانده كل سپاه افزود: برای تحقق این امر، طراحی روش‌های نامتقارن از گذشته در دستور كار ما بوده و امروز به راه‌ها، روش‌ها و تمهیدات آن دست پیدا كرده‌ایم و ان‌شاءالله سپاه به زودی نسبت به این توانمندی‌ها نیز مجهز خواهد شد.

* ناوهای جنگی دشمن در اقیانوس هند هم در امان نخواهند بود

جعفری در خصوص حضور ناوهای هواپیمابر نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس نیز گفت: دشمن خیلی وقت است كه به آسیب‌پذیر بودن حضور ناوهای جنگی‌اش در خلیج فارس پی برده و ظاهرا از راهبردهای نظامی و عملیاتی‌ آنها این است كه اگر بخواهند علیه ما دست به اقدام نظامی بزنند، این‌ ناوها را از خلیج‌فارس خارج كرده و در نزدیكی دریای عمان و اقیانوس هند مستقر شوند و از آنجا علیه ما عملیات كنند.

وی تصریح كرد: ما به دنبال این هستیم كه بتوانیم برد عملیاتی خود را افزایش داده و در آنجا هم به شناورهای دشمن دسترسی پیدا كنیم.

* پروژه‌های مهم تحقیقاتی سپاه بزودی معرفی خواهد شد

جعفری با بیان اینكه در آینده نزدیك جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی سپاه در نمایشگاهی با حضور فرمانده معظم كل قوا به نمایش در خواهد آمد، گفت: این نوید را به ملت ایران می‌دهیم كه در سال 90 چند پروژه مهم و بزرگ خواهیم داشت كه نوع و ماهیت این پروژه‌ها نیز به زودی اعلام خواهد شد.

* "سودآوری " هدف اصلی سپاه در موضوعات اقتصادی و سازندگی نیست

وی در ادامه به موضوع ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی و اقتصادی در كشور اشاره كرد و با بیان اینكه این موضوع به سال‌های ابتدایی پس از جنگ بر می‌گردد، گفت: در پایان جنگ كه كشور وارد دوران سازندگی شد، سپاه از توانمندی‌های خوبی در زمینه ماشین‌آلات مهندسی و اقداماتی مانند جاده‌سازی و سدسازی برخوردار بود و لازم بود تا این توان بالقوه به صحنه بیاید.

فرمانده كل سپاه با بیان اینكه یكی از عرصه‌های مهم مقابله دشمن با انقلاب به جز موضوعات فرهنگی و سیاسی و امنیتی، به حوزه اقتصادی بر می‌گردد، خاطر نشان كرد: دشمن از همان مقطع بر روی موضوع سازندگی در كشور متمركز شد تا اجازه ندهد نظام در زمینه اقتصاد و معیشت، مشكلات كشور را حل كند.

جعفری تحریم‌های متعدد و فشار و محاصره اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را در همین راستا ارزیابی كرد و گفت: سپاه در همه صحنه‌ها ازجمله تهدیدات اقتصادی وظیفه حفاظت از انقلاب را دارد و طبیعی بود كه این صحنه یك صحنه جدی و جهادی باشد.

وی ادامه داد: پس از جنگ كه مطالبات مردم زیاد شده و حجم تخریب‌ها و عقب‌ماندگی‌ها به خاطر جنگ نیز افزایش یافته بود، باید به هر صورت این انباشت انتظارات مردم حل بر طرف می‌شد و این كار جز با روحیه جهادی نیروهای انقلابی امكانپذیر نبود و این روحیه در نیروهای سپاه و بچه های مهندسی سپاه وجود داشت.

فرمانده كل سپاه با بیان اینكه نمی‌شد این روحیه و توان بالقوه را محدود كرد و كار را به شركت‌های تجاری خارجی یا داخلی سپرد كه تنها به دنبال سود مادی بودند، گفت: نكته مهمی كه باید به آن توجه شود این است كه سپاه در این عرصه به هیچ وجه به دنبال سود مادی نیست.

جعفری افزود: البته این ماهیت كار اقتصادی است كه سودآور باشد ولی این سودآوری هدف ما در سپاه نیست بلكه ما به دنبال كمك به دولت در خصوص سازندگی كشور هستیم.

* سپاه باید زودتر از اینها وارد سازندگی می‌شد

وی برای مثال به موضوع ورود شركت‌های خارجی به پارس جنوبی برای حفر و انتقال و بهره‌برداری گاز اشاره كرد و گفت: این كشورها را وارد كردند تا زمان را از ما بگیرند و ورود سپاه به این صحنه نیز زمانی بود كه با رفتن شركت‌های خارجی و زمین گذاشتن كار، همه ناامید شده بودند و با ورود سپاه به عرصه بود كه ورق كاملا برگشت.

فرمانده كل سپاه با اشاره به اینكه باید از همان اول سپاه را وارد این عرصه می‌كردند، اظهار داشت: این خبط در دوران سازندگی و اصلاحات صورت گرفت و اگر این كار شده بود امروز پیشرفت‌های بهتری داشتیم اما متاسفانه دیر از سپاه خواسته شد.

جعفری افزود: در ابتدای كار برخی معتقد بودند كه این توانایی در سپاه وجود ندارد و باید تمامی كار را به شركت‌های خارجی واگذار كرد اما از آنجایی كه هدف و باور سپاه، خودكفایی بود، فاز 15و 16پارس جنوبی كه سپاه كار طراحی و ساخت آن را با اتكا به خود و نیز استفاده از تجهیزات و مهندسین داخلی كشور شروع كرد، به عنوان یك الگو در خروجی و حتی استانداردهایش شناخته می‌شود.

* ممنوعیت ورود سپاه به پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان

وی با بیان اینكه سپاه در ابتدا كار خود را با قبول پروژه‌های ریز و درشت شروع كرد، گفت: امروز با گذشت چندین سال ما فقط به پروژه‌هایی ورود پیدا می‌كنیم كه یا از حد توان شركت‌های داخلی بیرون باشد و یا اینكه به دلیل قرار گرفتن در مناطق مرزی و جاهایی كه به لحاظ امنیتی مشكل دارد، دیگران نتوانند به آن وارد شوند.

جعفری ادامه داد: از آنجا كه سپاه تنها به دنبال سود مادی در این پروژه ها نیست و كمك به دولت را هدف اصلی خود قرار داده، در برخی پروژه‌ها تا جایی كه در توان باشد كار می‌كنیم و پس از اتمام كار، پول آن را از دولت می‌گیریم چراكه گاهی ممكن است بودجه نباشد و یا دیر برسد. در این صورت شركت‌های تجاری كار را تعطیل می‌كنند.

وی با اشاره به جوسازی‌ها و هجمه سنگین دشمن علیه اقدامات سازندگی سپاه، دلیل این حملات را حضور موثر سپاه در این صحنه‌ها دانست و افزود: یكی از راهبردهایی كه ما داشتیم و به تصویب رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و اعمال می‌شود، این است كه ورود سپاه به پروژه‌های مختلف، جایی را برای مردم و شركت‌های خصوصی و كوچك، تنگ نكند.

جعفری با اعلام اینكه ورود سپاه به پروژه‌های كوچك و متوسط و پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان ممنوع است، گفت: البته پروژه‌هایی از قبل بوده كه هنوز تمام نشده ولی دو سال است كه دیگر قراردادی در خصوص قبول این قبیل پروژه‌ها نداشتیم.

فرمانده كل سپاه یادآور شد: البته اگر پروژه‌ای نیز بالاتر از 100 میلیارد تومان باشد ولی شركت‌های خصوصی بتوانند آن را انجام دهند، سپاه وارد این پروژه‌ها نخواهد شد مگر آنكه شركت خصوص بخواهد اجحافی كند كه در این صورت سپاه برای ایجاد رقابت و تعدیل قیمت وارد خواهد شد.

* دستاورد معجزه‌گونه سپاه در حوزه اقتصادی امسال رونمایی می‌شود

وی یكی دیگر از مهمترین اهداف سپاه برای ورود به عرصه اقتصادی را، محرومیت‌زدایی در كشور عنوان كرد و گفت: بنا بر آنچه ابلاغ كردیم، همه موسسات در كنار انجام پروژه باید در شعاع زیادی همه نیاز روستاها و محرومین اطراف خود را برطرف كنند و این غیر از فعالیت‌های بسیج سازندگی است كه از دولت بودجه می‌گیرند.

فرمانده كل سپاه خاطر نشان كرد: اگر این رویه چند سال ادامه پیدا كند، نیازهای كوچك و جزئی مردم در بسیاری از روستاها كاملا بر طرف خواهد شد.

جعفری همچنین دستاوردهای معجزه‌گونه سپاه را كه اخیرا اعلام شده در همین زمینه اقتصادی معرفی كرد و افزود: این دستاورد بزرگ سپاه در سال جاری اعلام می‌شود.

* اصلاح نظام ترفیع درجه در سپاه پاسداران

وی در ادامه این گفتگو به موضوع تغییر و تحول در نظام ارزشیابی و ترفیع درجه در سپاه اشاره كرد و افزود: هدف اصلی تغییر و تحولات عالی در سپاه، توجه به معیارها و مولفه‌های اصلی قدرت در جهت دفاع از انقلاب در همه زمینه‌هاست.

فرمانده كل سپاه اظهار داشت: هرچند تمركز و پیشرفت خوبی در زمینه‌های فناوری و تجهیزات داشتیم اما این موارد به تنهایی مولفه‌های اصلی قدرت ما را تشكیل نمی‌دهند، بلكه این معنویت، ایمان، انگیزه و عشق به انقلاب و ولایت است كه از درون آن جانفشانی‌ها و فداكاری‌ها بیرون می‌آید و این دقیقا همان چیزی است كه دشمن از آن وحشت دارد و موجب پیروزی ما در 8 سال دفاع مقدس شد.

جعفری با بیان اینكه در صحنه نبردهای سخت و نیمه سخت و نرم آینده نیز همین موارد، عامل اصلی قدرت ما خواهد بود، تصریح كرد: دستمایه اصلی سپاه به عنوان یك نهاد انقلابی با این همه مسئولیت‌های سنگین باید بر روی ارزش و معنویت متمركز شود، همانطور كه رهبر معظم انقلاب هم معنویت را مولفه اصلی قدرت سپاه می‌دانند.

وی ادامه داد: البته این تحول در حرف آسان است ولی برای عملی شدن، با موانع سیستمی و نظام‌ها و آیین‌نامه‌هایی مواجه می‌شویم كه در گذشته بدون این نگاه و بدون توجه به این مولفه قدرت، تهیه شدند و این نظام‌ها و مكانیسم‌ها رسیدن به این هدف را كند می‌كند چراكه در آنها معنویت از حالت محوری خارج و توجه به تجهیزات و امكانات جایگزین آن شده بود.

* شاخصه‌های شایستگی محوری در سپاه در اختیار پاسداران قرار می‌گیرد

فرمانده كل سپاه با بیان اینكه این تحولات زمان‌بر خواهد بود، اظهار داشت: ما امسال را در سپاه به عنوان معرفی شاخصه‌های شایسته‌محوری به پاسداران و بسیجیان معرفی كرده‌ایم تا بدانند این شایستگی‌های مد نظر چیست و چگونه سنجیده می‌شود.

جعفری افزود: یكی از سختی‌های كار این است كه شایستگی و مبانی ارزشی عمدتا معیارهای كیفی هستند كه باید اینها را به سنجه‌های كمی و قابل ارزیابی تبدیل كرد كه این كار در گذشته صورت نگرفته است.

وی با بیان اینكه این ملاك‌ها در آینده در ترفیع درجه، انتصابات و حتی میزان حقوق افراد اعمال خواهد شد و تنها به موضوع سابقه و میزان تحصیلات نخواهیم پرداخت، خاطر نشان كرد: تا یك ماه دیگر كتابچه آن در اختیار آحاد پاسداران قرار خواهد گرفت.

فرمانده كل سپاه با تاكید بر اینكه البته اینها موارد دستوری و تكلیفی نیست و باید خود فرد برای رسیدن به خودسازی معنوی تلاش كند، گفت: هدف ما معرفی شایستگی‌ها در جهت خودارتقایی به پاسداران است و هرچند موضوع درجه در سپاه به عنوان یك سازمان با ماهیت نظامی و امنیتی قابل حذف نیست ولی می‌توانیم این نظام و ساختار را طبق نظر فرمانده معظم كل قوا اصلاح كنیم و این كار خواهد شد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 3 ارديبهشت 1390برچسب:,

|